کد مطلب:1628 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

صید ماهی و ملخ


2624- اگر ماهیی كه در اصل خلقتش فلس دار باشد - هر چند از جهت عارضی فلس از او جدا شده باشد - زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد , پاك و خوردن آن حلال است .



و چنانچه در آب بمیرد پاك است ولی خوردن آن حرام می باشد مگر این كه در تور ماهی گیر در آب بمیرد كه در این صورت خوردنش حلال است .



و ماهی بی فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است .



2625- اگـر مـاهـی از آب بـیرون بیفتد , یا موج آن را بیرون بیندازد , یا آب فرو رود , و ماهی در خشكی بـماند , چنانچه پیش از آن كه بمیرد , با دست یا به وسیله دیگر كسی آن را بگیرد , بعد از جان دادن حلال است .



2626- كـسـی كه ماهی را صید می كند , لازم نیست مسلمان باشد و در موقع گرفتن آن نام خدا را ببرد ولی مسلمان باید ببیند یا از راه دیگری اطمینان داشته باشد كه او را زنده از آب گرفته یا آن كه در تور او در آب مرده است .



2627- مـاهـی مـرده ای كـه معلوم نیست آن را زنده از آب گرفته اند یا مرده , چنانچه در دست مسلمان باشد , حلال است و اگر در دست كافر باشد اگر چه بگوید آن را زنده گرفته ام حرام می باشد , مگر آن كه انسان اطمینان كند كه او را زنده از آب گرفته یا آن كه در تور او در آب مرده است .



2628- خوردن ماهی زنده جایز است ولی اولی خودداری كردن است .



2629- اگر ماهی زنده را بریان كنند , یا در بیرون آب پیش از جان دادن بكشند , خوردنش جایز است ولی اولی آن است كه از خوردن آن خودداری نمایند.



2630- اگـر مـاهـی را بـیرون آب دو قسمت كنند و یك قسمت آن در حالی كه زنده است در آب بیفتد , خـوردن قـسمتی را كه بیرون آب مانده جایز است و احتیاط مستحب آن است كه از خوردن آن خودداری كنند.



2631- اگر ملخ را با دست یا به وسیله دیگری زنده بگیرند , بعد از جان دادن آن حلال است .



و لازم نـیـسـت كـسـی كه آن را می گیرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن نام خدا ببرد , ولی اگر ملخ مرده ای در دست كافر باشد و معلوم نباشد كه آن را زنده گرفته یا نه , اگر چه بگوید زنده گرفته ام حرام است .



2632- خوردن ملخی كه بال در نیاورده و نمی تواند پرواز كند حرام است .